Extra ondersteuning
Soms is extra begeleiding nodig. Leerlingen met bijvoorbeeld een dyslexieverklaring krijgen hulp volgens het protocol dyslexie VO. Een remedial teacher biedt basisondersteuning. Onze school heeft een uitgebreide ondersteuningsstructuur, zowel intern als extern. De interne ondersteuning wordt geboden door de mentor, leerjaarcoördinator, remedial teacher, ondersteuningscoördinator en schoolmaatschappelijk werker. Externe begeleiders zijn de schoolverpleegkundige en de begeleider Passend Onderwijs.
Onze remedial teacher is mevrouw M. Doornbosch- de Frankrijker
NEW en basisvaardigheden
In leerjaar 1 bieden we het vak NEW aan. Dit is een extra lesuur voor Nederlands, Engels en wiskunde. In leerjaar 1 werk je onder begeleiding aan eventuele achterstanden. Hiervoor gebruiken we het digitale programma NUMO.
Ook in leerjaar 2 kun je gebruikmaken van NUMO. Tijdens het mentoruur of de lessen Nederlands, Engels en wiskunde werk je met dit programma. Thuis kun je er ook mee aan de slag.
In leerjaar 1 en 2 bieden we het vak Basisvaardigheden aan. Dit vak helpt je met taal, rekenen/wiskunde, digitale vaardigheden en burgerschap. Digitale vaardigheden leer je bij media design, en voor burgerschap is er een aparte leerlijn.
Passend Onderwijs, informatie over Samenwerkingsverband Koers VO voor scholen
In het kader van “de Wet Passend Onderwijs” heeft de Toorop Mavo een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Hierin begrenst de TooropMavo, mede in verband met de beoogde onderwijskwaliteit voor de gehele leerlingen populatie, de ondersteuning op 20% basisondersteuning aan dyslecten en 3% extra ondersteuning aan geïndiceerde zorgplichtige leerlingen.
De profielen van de scholen in Rotterdam zijn te vinden op www.koersvo.nl/schoolprofielen Ook is op de website van Koers-vo.nl alle informatie te vinden over zorgplicht van scholen, de plaatsingsprocedure voor zorgleerlingen en hoe de scholen met elkaar samenwerken binnen Passend Onderwijs.
Meer informatie over Passend Onderwijs is te vinden op de website www.passendonderwijs.nl.
Ouder(s)/verzorger(s) melden hun kind aan bij de school van hun keuze. De school waar een kind is aangemeld moet eerst kijken of het kind extra ondersteuning in de klas kan krijgen. Het schoolondersteuningsprofiel is hiervoor het uitgangspunt. Als de school zelf geen passende onderwijsplek kan bieden, dan wordt gekeken naar een andere school die dit wel kan of naar een school voor voortgezet speciaal onderwijs.
Als de ouder(s)/verzorger(s) het niet eens zijn met de toelatingsbeslissing van de school, dan kunnen ze een beroep doen op ondersteuning van een onderwijsconsulent. Onderwijsconsulenten bemiddelen kosteloos tussen ouder(s)/verzorger(s) en de school. Als dat niet werkt, kunnen ouders terecht bij de landelijke geschillencommissie passend onderwijs.